De Vari-Met CDI module is in twee verschillende uitvoeringen beschikbaar. De Vari-Met V2 CDI module beschikt over de nieuwe Stage 1 en Stage 2 ontstekingscurves. De Vari-Met Infinity CDI module is volledig programmeerbaar via het bijgeleverde computerprogramma en beschikt bovendien nog over een instelbare begrenzer.

De ontstekingscurve bepaalt deels het karakter van de Sparta-Met motor. Ten opzichte van de standaard ontstekingscurve van de Sparta-Met motor is veel winst te behalen.

Door op lage toerentallen het ontstekingstijdstip later te zetten dan op hoge toerentallen zal de motor op deze lage toerentallen soepeler lopen en makkelijker starten. Door op hogere toerentallen het ontstekingstijdstip vroeger te zetten dan de standaard CDI module zal de motor efficiƫnter zijn brandstof verbranden waardoor de motor krachtiger en / of zuiniger wordt.

De traditionele “snelle” CDI modules voor de Sparta-Met vervroegen het ontstekingstijdstip over het hele toerenbereik ten opzichte van de standaard ontstekingscurve. Hierbij blijft de vorm van de ontstekingscurve vrijwel hetzelfde ten opzichte van de standaard ontstekingscurve. Dit houdt in dat het ontstekingstijdstip op lage toerentallen vroeger is dan het ontstekingstijdstip op hoge toerentallen. Dit zorgt er voor dat de motor op lage toerentallen minder soepel loopt terwijl het ontstekingstijdstip op hoge toerentallen alsnog niet vroeg genoeg is.

De Vari-Met CDI module brengt hier verandering in. Omdat het ontstekingstijdstip door deze CDI module digitaal wordt geregeld, kan het ontstekingstijdstip voor ieder toerental worden ingesteld. De Vari-Met CDI module heeft daarom een ontstekingscurve welke van vorm sterk afwijkt ten opzichte van de standaard en “snelle” CDI modules.

De Vari-Met CDI module geeft op lage toerentallen ongeveer net zo veel voorontsteking als de originele CDI module waardoor de motor net zo makkelijker start en net zo soepel loopt. Op hoge toerentallen geeft de Vari-Met CDI module veel meer voorontsteking waardoor de verbranding in uw Sparta-Met motor efficiƫnter verloopt waardoor de motor krachtiger en/of zuiniger wordt. Door de komst van de Vari-Met CDI module hoeft er dus niet langer meer een compromis gemaakt te worden met het ontstekingstijdstip op lage en hoge toerentallen.

De Vari-Met V2 CDI module beschikt over twee ontstekingscurves. Elke ontstekingscurve is gemaakt voor een bepaalde toepassing van uw Sparta-Met motor.

De Stage 1 ontstekingscurve is gemaakt voor standaard en licht opgevoerde motoren. (tot ca. 35 km/h) Deze ontstekingscurve kan eenvoudig worden gebruikt zonder uw Sparta-Met aan te passen. De CDI module kan zo omgewisseld worden met de originele CDI module. Lees wel eerst de gebruiksaanwijzing.

De Stage 2 ontstekingscurve is gemaakt voor licht tot zwaar opgevoerde motoren. Deze ontstekingscurve geeft meer voorontsteking op hogere toerentallen dan de Stage 1 ontstekingscurve. Om technische redenen moet daarvoor wel eerst de stand van het vliegwiel met 45 graden verzet worden voordat deze ontstekingscurve gebruikt kan worden.

De Vari-Met Infinity CDI module is programmeerbaar via het bijgeleverde computerprogramma. Hierbij kan de ontstekingscurve vrijwel zonder limitaties aangepast worden. Ook bevat de Infinity CDI module een instelbare ingebouwde begrenzer. Deze begrenzer zet op hogere toerentallen het ontsteking later om zo het vermogen van de motor terug te schroeven. Er kan ingesteld worden om boven een bepaald toerental ontstekingsvonken weg te laten om zo het vermogen van de motor verder terug te schroeven.

Deze begrenzer is simpel uit te schakelen door na het starten het zwarte draad dat uit de Vari-Met Infinity CDI module komt met begrenzer voor een bepaalde (instelbare) tijd met de massa van uw motor te verbinden. Zodra u de motor uitzet wordt de begrenzer opnieuw geactiveerd en moet u deze procedure weer herhalen om de begrenzer uit te schakelen.

De ontstekingscurves van de niet meer beschikbare Vari-Met Stage 1, Stage 2 en Stage 3 CDI modules worden in de volgende grafiek weergegeven, inclusief de ontstekingscurve van de optioneel ingebouwde begrenzer: